Overslaan naar content

valantic Onze geschiedenis

Van studentenkamer naar Champions League

Ons verhaal begint in 1992 op een studentenkamer in Rotterdam-Kralingen. Jan-Kees de Jager en Karel van der Woude hebben elkaar een paar jaar eerder leren kennen op Neyenrode en delen een grote interesse in slimme informatietechnologie als manier om marketingdoelen te realiseren. Eigenlijk zitten we dan nog in de steentijd. Online? Nooit van gehoord. Het Internet moet je zoeken in de bieb van je woonplaats of je uni, retail speelt zich af in fysieke winkels. Maar kansen om te innoveren zien ze genoeg. Vanaf het begin ligt de focus op het succes van onze klanten. Op oplossingen die bedrijven in staat stellen om op een nieuwe manier hun klanten te bedienen. In eerste instantie zijn dat nog fysieke informatiezuilen in winkels als Bruna, Bijenkorf en Hema. Mooie klanten, die naast de eerste retailprijzen ook mooie anekdotes opleveren. Zoals over de poging om voor een bezoekende klant het studentenhuis op een kantoor te laten lijken met wat lakens en een paar huisgenoten met een laptop. Of over het afleveren van informatiezuilen bij de klant, met een auto die rijp was voor de sloop. Dat jeugdig enthousiasme en improvisatievermogen typeert ons nog steeds. Alleen dan een stukje professioneler natuurlijk.

Next level

We ontgroeien al snel de studentenkamer. We verhuizen naar een kantoorpand in het centrum van Rotterdam, waar we op de groei huren. Want ondertussen krijgen we steeds vaker vragen van klanten over online mogelijkheden, websites en webshops en dat zorgt voor een enorme versnelling. Niet alleen in Nederland groeien we herhaaldelijk uit ons jasje. Ook in Oekraïne, waar we een vestiging openen en een team gedreven developers werkt aan solide platforms die makkelijk zijn in het gebruik, moeten we al snel naar een grotere ruimte op zoek. De energie van die eerste jaren, de passie van het ondernemen, het pionieren, de team spirit is iets wat zich diep nestelt in het DNA van ons bedrijf. En dat levert mooie dingen op. We groeien mee met de vragen van onze klanten. In store communicatie wordt online communicatie. E-commerce komt op en gaat door het dak, multichannel wordt crosschannel wordt omnichannel. En bij al die nieuwe ontwikkelingen lopen wij voorop. Dat zie je ook aan onze organisatie. Er ontstaan verschillende business units. De afdeling Online Marketing wordt opgezet.

Ondernemend en open

In de loop der jaren ontstaan er binnen ISM-eCompany verschillende start ups. Ook dat is typerend voor hoe we in de wedstrijd staan. We zijn innovator én incubator. Als je mogelijkheden ziet om iets te ontwikkelen, een bestaand product te verbeteren of functionaliteiten handig samen te voegen in een nieuw product, én je kunt anderen overtuigen van je idee, dan krijg je de ruimte om met dat idee aan de slag te gaan. Dat, én een pizzavond, is ook de basis van SANA Commerce, in 2008. Het is het grootste bedrijf dat is voortgekomen uit ISM, met ruim 600 medewerkers, verspreid over de wereld. Iets wat we in al die jaren ook koesteren is de open cultuur; iedereen bij elkaar, samen sparren, samen bouwen en veel lol. Die energie willen we vasthouden als het weer tijd wordt om een nieuw kantoor te zoeken. En zo komen we terecht in een Rotterdams icoon, en inmiddels Unesco Werelderfgoed, de Van Nelle Fabriek. En daar zitten we nu nog steeds. Met z’n allen bij elkaar, grote ramen om de blik fris te houden en een gezellige bar om successen te vieren.

Klaar voor de toekomst

In de afgelopen tien jaar zijn we echt volwassen geworden. Maar saai, dacht het niet. De markt is steeds complexer geworden, digital commerce heeft een enorme vlucht genomen. In die extreem competitieve markt zijn we er met de beste mensen in geslaagd om een autoriteit op het gebied van e-commerce te worden en te blijven. Een toonaangevend digital agency. We hebben de internetbubbel (OK boomer) overleefd, dankzij no-nonsense bedrijfsvoering en doordat we geen lucht verkopen, maar echte oplossingen. We overleefden recessies omdat we onze klanten juist helpen in te spelen op nieuwe economische dynamiek. We kunnen op steeds grotere klanten focussen. We bedienen de mooiste retailers, maar ook wholesalers en producenten. En al die tijd zijn we onderscheidend gebleven, dat bewijzen de awards die we nog steeds winnen. Ons succes is ook valantic opgevallen. Na een paar keer daten wisten we het zeker: dit klikte als een malle. En zo werden we samen één. Eigenlijk werden we onderdeel van een grotere familie. En we kunnen nu al zeggen: het is een hele gezonde relatie. Met partners die elkaar in hun waarde laten en laten shinen. De ontwikkeling zorgt ervoor dat we voorop kunnen blijven lopen, hoe complex of internationaal de markt ook wordt. Dat succes hebben we aan twee dingen te danken: aan onze innovatiekracht en vooral aan onze mensen. Hashtag TROTS.